Linkovi na kategorije, pretraživanje, glavni sadržaj

Kultura — Pregled kategorije

  • Nagrade 'Srbenki' pokazuju da, unatoč rastu šovinizma u Hrvatskoj, jača i otpor mržnji, ali neću biti zadovoljan dok film ne prikaže HRT
    Otkako se počeo prikazivati, dokumentarni film 'Srbenka' Nebojše Slijepčevića diljem zemlje i u inozemstvu niže uspjehe i skuplja nagrade. Jučer ih je tako primio četiri, godišnju Nagradu Vladimir Nazor te Grand Prix, Oktavijan i nagradu za montažu na Danima hrvatskog filma, što je sada ukupno 20 priznanja. S redateljem Nebojšom Slijepčevićem razgovarali smo o nagradama, a komentirao je i to što Hrvatska radiotelevizija njegov film odbija prikazati
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 21 minutu u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Projekt Art park započeo svoj umjetnički ‘život’ na novoj lokaciji
    Projekt Art park započeo svoj umjetnički ‘život’ na novoj lokaciji
    Umjetnički projekt Art park prošlog je vikenda započeo s djelovanjem na svojoj novoj lokaciji - parku Ribnjak. Time je Zagreb dobio novu kreativnu oazu u samom centru grada, okruženu…
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | metro-portal.hr
    prije 2 sata u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Dani hrvatskog filma: 'Srbenka' Nebojše Slijepčevića dobila Grand Prix, Oktavijan i nagradu za montažu
    Dani hrvatskog filma: 'Srbenka' Nebojše Slijepčevića dobila Grand Prix, Oktavijan i nagradu za montažu
    Dokumentarni film 'Srbenka' redatelja Nebojše Slijepčevića osvojio je Grand Prix, Oktavijan i nagradu za montažu ovogodišnjih, 28. Dana hrvatskoga filma, koji su završili dodjelom nagrada na platou iznad Kina Tuškanac.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 4 sata u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Objavljen poziv lokalnim nezavisnim kazališnim umjetnicima na sudjelovanje u EU projektu "Make a Move"
    Objavljen poziv lokalnim nezavisnim kazališnim umjetnicima na sudjelovanje u EU projektu "Make a Move"
    Kreativni laboratorij suvremenog kazališta KRILA poziva izvaninstitucionalne i nezavisne kazališne umjetnike i članove umjetničkih kolektiva s područja Rijeke, Primorsko-goransko županije i Hrvatske da se pridruže Labu u Rijeci - “Kazališne prakse na specifičnim lokacijama i publika”.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 4 sata u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Ništa bez Krleže
    Najavljeno je osmo izdanje Festivala Miroslav Krleža.

    Osmi Festival Miroslav Krleža održava se u Zagrebu od 28. lipnja do 7. srpnja, a otvara se premijerom Krležine drame Gospoda Glembajevi u režiji Branka Brezovca.

    Predstava, ističe ravnatelj Festivala Goran Matović, uspostavlja dijalog sa scenskim događajem Krležina igra detekcije, koju su dramaturški i režijski oblikovali Mario Kovač i Ana Prolić. Naglasio je i da na ovom izdanju Festivala priređuju posvetu Georgiju Paru u izvedbi predstave U logoru, koju je Paro režirao u sklopu Festivala 2014. godine.

    U Krležinom vrtu gostovat će i Dragan Despot s monodramom Na rubu pameti, a Eurokaz će prikazati novu predstavu Pjesma cvrčka u režiji Ive Srnec.

    U popratnom festivalskom programu, kao i dosada, bit će niz zanimljivih događaja, između ostaloga predstavit će se tekst drame Zlatka Svibena Od Bele do Isabelle. Marina Bagarić, pričat će povijest slijepe ulice Gvozd, a bit će postavljena i izložba pod naslovom Dijalozi - Zlatan Vrkljan / Miroslav Krleža te izložba Krležinih rukopisa.

    Festival završava tradicionalnim Doručkom kod Krleže. 

    Vše informacija na linku.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 12 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Nagrada za studentski rad na temu ženske i rodne problematike
    Centar za ženske studije 12. godinu zaredom objavljuje ovaj Natječaj. Rok: 10.10.2019.


    Centar za ženske studije promiče obrazovanje o ženskoj i rodnoj problematici na interdisciplinarnoj osnovi te potiče istraživanja koja se tiču ženske subjektivnosti, ženske povijesti i kulture, umjetnosti, roda/spola, moći i znanja, autoriteta i nasilja, smatrajući ih nužnim dijelom proizvodnje novih kritičkih teorija i znanja unutar svih područja obrazovanja i cjeloživotnoga učenja.

    Pravila Natječaja:
    - pravo natjecanja za Nagradu imaju sve studentice i studenti preddiplomskih, diplomskih i integriranih studija visokih učilišta u Republici Hrvatskoj, svih znanstvenih i umjetničkih područja;
    - na Natječaj studentice i studenti prijavljuju radove nastale u akademskoj godini 2018./2019. koje su kao sastavni dio studentskih obveza pozitivno ocijenili njihovi nastavnici/e odnosno mentori/ce na njihovim matičnim fakultetima;
    - za Nagradu se prijavljuje znanstveni, stručni ili umjetnički rad koji je nastao u pisanom ili izvedbenom obliku, uključujući seminarski ili završni rad; ako je riječ o radu u izvedbenom obliku, prijava na Natječaj mora sadržavati osvrt autorice/autora rada od najmanje 5 kartica u pisanom obliku uz dostavljenu prateću dokumentaciju.
    - prema opsegu, rad koji se prijavljuje za Nagradu mora imati najmanje 15 kartica;
    - rad koji se prijavljuje za Nagradu treba se tematski baviti ženskom ili rodnom problematikom, pokazati adekvatno znanje o sadržajima vezanima uz temu, odgovarajućoj metodologiji i poznavanje stručne literature;
    - za Nagradu se prijavljuje rad nastao kao rezultat rada jedne/jednog, a najviše tri studentice/studenta u suautorstvu, koji nije objavljen ili javno izveden;

    Odluka o dodjeli Nagrade bit će objavljena u studenom 2019. godine na mrežnim stranicama Centra za ženske studije.

    Na Natječaj za Nagradu studentice i studenti prijavljuju se u svoje ime, a prijavnu dokumentaciju čine:
    1) ispunjen prijavni obrazac, koji možete pronaći na linku.
    2) potvrda mentorice/mentora rada koji se prijavljuje na Natječaj (mentorski obrazac), link;
    3) za pisane radove tekst rada; za radove u izvedbenom obliku snimka, fotografije, poveznice i slična prikladna dokumentacija, uz obavezan pisani osvrt na 5 kartica.

    Cjelovitu prijavnu dokumentaciju šaljite na adresu zenskistudiji@gmail.com s naznakom "Za Natječaj” najkasnije do 10. 10. 2019. godine.

    Sve informacije na stranicama Centra za ženske studije.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 12 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Snaga ranjivosti
    Učenica Klasične gimnazije piše o pjesmi 'Ti koja imaš nevinije ruke' Vesne Parun.


    ''Ti koja imaš ruke nevinije od mojih/i koja si mudra kao bezbrižnost.'' Pjesma koja nas odmah na početku osvaja, nakon prva dva stiha već budi želju da čujemo do kraja priču koja se krije između redaka.

    O oproštaju, o prošlosti ili budućnosti, o pomirenosti ili pak ogorčenosti, uči nas snažna pjesma Vesne Parun Ti koja imaš nevinije ruke. I danas je utjecajna i prevođena na mnoge jezike i rasprostranjena širom svijeta. Zašto je ta pjesma ostavila toliko snažan utisak u srcima mnogih žena, zašto dopušta čitatelju da osjeti svaku kap boli o kojoj ta žena piše, kako je moguće osjetiti jednostavnu povezanost s nečime što sami nismo proživjeli? Odakle poeziji pravo da nas uhvati u mrežu gorke nepreboljene ljubavi?

    Pjesma Ti koja imaš nevinije ruke pripada zbirci Crna maslina iz 1955. godine. Crna maslina otkriva intimu, strast i patnju i većina njenih stihova plod je stvarne patnje, stvarne ljubavi, a ne mašte. U svakoj je strofi iznijela jedistvenu temu, od hrabrosti do boli, od prihvaćanja sadašnje stvarnosti  do prepuštanja izgubljene ljubavi nekim novim rukama. Jedna je to od najljepših pjesama hrvatske književnosti, sastoji se od devet strofa, u pjesmi nema rime i pisana je slobodnim stihom. Broj i dužina stihova nisu jednaki u svakoj strofi, neujednačeni su i to pjesmi daje savršenu nesavršenost. Vesna Parun u mnogim je intervjuima govorila o ljubavi za kojom je silno žudila u životu, jednom je prilikom rekla kako ''u mladosti duguješ mnogima, u starosti samo sebi''. Ne treba puno objašnjavati njene riječi jer je savršeno sažela temu cijele zbirke u toj rečenici.

    Onaj koji je rekao da je pisati o ljubavi lako, nije bio iskren. Sjesti za stol i pisati na način da je svako slovo proizašlo iz iskrenog osjećaja najteži je posao. Potrebna je neizmjerna količina hrabrosti dopustiti drugima da uđu u najintimniji kutak vas kao pisca jer oduvijek je bilo lakše stvari podgurati pod tepih. U ovoj je pjesmi iskazana prije svega hrabrost jedne žene koja je pristala biti ranjiva pred svijetom, ispričati svoju priču. Hrabrost jedne žene… Što je hrabrost u ovoj pjesmi? Upravo je ta ranjivost hrabra, hrabro je biti nesebičan i reći: ''Ti koja umiješ s njegova čela čitati / bolje od mene njegovu samoću'', napisati: ''Onda ostani kraj njega / i budi pobožnija od sviju''. Lirski sujbekt (junakinja) oprostila se od budućnosti i od djece o kojima je sanjala, ali nije se oprostila od priča koje je pripremila za njih, koje su sada obećane ''malim ubogim medvjedima''.

    Vesna Parun je u pjesmu unijela dozu moći jer ništa nije moćnije od žene koja je svjesna i spremna prepustiti drugome ono što je sama gradila za svoju budućnost u paru. Lirska junakinja obraća se novoj ženi u imperativima: ''I reci mi katkad nešto o njemu'', ''i budi blaga njegovu snu!''. Ona je svjesna da je sada pristutna Druga i pokazuje slabost kada se obraća njoj, a njena je slabost On. Ovaj ljubavni trokut nema mjesta za ogorčenost ili mržnju, u njemu je samo ona brutalna iskrenost koju čovjek dosegne kada je na rubu i zna da osim iskrenosti ništa ne preostaje. ''Ali mi dopusti da vidim/ njegovo lice dok na njega budu / silazile nepoznate godine.''

    Iako čitajući pjesmu dobivamo dojam da je lirska junakinja izgubila nadu i da je ona ta koja gubi, smatram da je u njenoj priči to upravo suprotno. Ona je ta koja pobjeđuje jer s mirom donosi jednu uputu kako da se nova žena brine o osobi s kojom je ona prva gradila život, s kojom je ona oblikovala grane karaktera, svoje i njegove kao zajedničke.

    Kao što nas Antun Branko Šimić upozorava da ''ne idemo maleni ispod zvijezda'' tako u pjesmi Vesne Parun lirska junakinja opominje zvoju ''zamjenu'' da ''bude blaga njegovu snu'' i govori joj ''neka ti miriše cvijeće koje ja zalivah svojim suzama''. Jedno vam mogu reći: ona zasigurno ne ide malena ispod zvijezda jer je potrebna neizmjerna veličina za korak kojim je junakinja zakoračila. Tim se stihovima odrekla stare ljubavi i naučila je nas tom pjesmom da je sreća onih koje volimo važnija od naše vlastite sreće.

    Ponekad ljudi odlaze bez upozorenja i bez najave, ponekad nas zamijene bolji, a nekad lošiji od nas, ali na nama ostaje reakcija. Lirska junakinja Vesne Parun ima nevjerojatnu konekciju sa ženom koja je ušla u život njene bivše ljubavi, njena je reakcija bliska i produhovljena. ''Ja neću nikad voditi za ruku / njegovu djecu. I priče / koje za njih davno pripremih / možda ću ispričati plačući / malim ubogim medvjedima / ostavljenoj crnoj šumi'' – ovo su možda najteži stihovi pjesme Ti koja imaš nevinije ruke, stihovi u kojima je budućnost koju je planirala i za koju se pripremala samo prepustila drugoj.

    Drugoj je ženi otklonila sumnje i strahove, ukrotila žedne zmije, i ostavlja njoj sve za što je ona disala. Pjesmu je završila glasnim imperativom i željom da druga žena učini što naša junakinja nikada nije mogla, a to je da ostane: ''ostani kraj njegova uzglavlja / i budi blaga njegovu snu!'' Teško je odgovoriti na neka pitanja o suosjećajnosti s pjesmom nakon što je sami pročitamo, ali mislim da neće samo ženska publika osjetiti bol lirske junakinje jer je svaki čovjek barem jedanput došao do ''točke dna'' u životu gdje je sav trud i napor ostavio na potpis drugome. Zato pjesma ostavlja snažan utisak, ljudi se povezuju na nekoj stranoj duljini kad ''uključe'' u sebi suosjećajnost i povežu se s tuđom boli.

    Ništa ljude ne povezuje kao ljubav i patnja, ali se i najveće ljubavi rađaju kada ih patnja poveže. Možda i obrnuto?
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 12 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • [VIDEO] Dodjelom nagrada zatvoreni 43. Dani satire: Najboljom proglašena predstava 'Realisti'
    [VIDEO] Dodjelom nagrada zatvoreni 43. Dani satire: Najboljom proglašena predstava 'Realisti'
    Predstava 'Realisti' SNG Nova Gorica iz Slovenije proglašena je u utorak u Zagrebu najboljom predstavom 43. Dana satire Fadila Hadžića, a program koji je od 1. lipnja predstavio u Satiričnom kazalištu Kerempuh 13 ponajboljih satiričnih ostvarenja iz Hrvatske i regije zaključen je prigodnim prisjećanjem na legendarnog glumca hrvatske komediografije Mladena Crnobrnju Gumbeka i otkrivanjem njemu posvećene zvijezde na Kerempuhovoj Stazi slavnih
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 15 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • [VIDEO] Nagrade za životno djelo Mariji Sekelez i Radi Šerbedžiji, a Nebojši Slijepčeviću godišnja nagrada za film 'Srbenka'
    [VIDEO] Nagrade za životno djelo Mariji Sekelez i Radi Šerbedžiji, a Nebojši Slijepčeviću godišnja nagrada za film 'Srbenka'
    Jubilarne 60. državne 'Nagrade Vladimir Nazor' koje se dodjeljuju za umjetnička ostvarenja na području književnosti, glazbe, filma, likovnih i primijenjenih umjetnosti, kazališne umjetnosti te arhitekture i urbanizma, dobitnicima je u utorak svečano uručila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek i predsjednik Odbora Nagrade akademik Zvonko Kusić
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 16 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Predstavljen program 6. Midsummer Scene Festivala u Dubrovniku
    Predstavljen program 6. Midsummer Scene Festivala u Dubrovniku
    Šesto izdanje 'Midsummer Scene Festivala', koji se od 21. lipnja do 7. srpnja održava u Dubrovniku, predstavljeno je u utorak u Palači Sponza, organizatori su najavili bogat program čiji je središnji događaj tragedija 'Romeo i Julija' Williama Shakespearea, koja će se na tvrđavi Lovrjenac održati trinaest puta, od 22. lipnja do 5. srpnja
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 16 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Opernom premijerom Verdijevog 'Rigoletta' započinje 65. Splitsko ljeto
    Opernom premijerom Verdijevog 'Rigoletta' započinje 65. Splitsko ljeto
    Opernom premijerom Giuseppea Verdija Rigoletto na Peristilu će 14. srpnja biti otvoreno 65. Splitsko ljeto, najavljeno je u utorak na konferenciji za novinare u Hrvatskom narodnom kazalištu Split
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 19 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Na 25. Zadarskom kazališnom ljetu publiku očekuje ukupno 12 predstava
    Na 25. Zadarskom kazališnom ljetu publiku očekuje ukupno 12 predstava
    Od 28. lipnja do 2. kolovoza na 25. zadarskom kazališnom ljetu publika će moći uživati u dvanaest predstava, od čega dvije premijere, te tri koncerta u sklopu Zadar Jazz and blues festivala.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 20 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • U Osijeku počinje 2. Panonski folklorni festival
    U Osijeku počinje 2. Panonski folklorni festival
    Drugi Panonski folklorni festival održat će se od 22. do 25. lipnja u Osijeku u organizaciji Osječko-baranjske županije, grada Osijeka i Hrvatskog kulturno-umjetničkog društva 'Osijek 1862.0, najavili su u utorak organizatori
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 20 sati u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Predstavljen program Vukovar Film Festivala, evo koje hitove donosi
    Predstavljen program Vukovar Film Festivala, evo koje hitove donosi
    Vukovar Film Festival (VFF) održat će se od 4. do 7. srpnja, otvorit će ga film Bobe Jelčića 'Sam samcat', a publika će moći pogledati i brojne hvaljene dokumentarne, dugometražne i kratkometražne filmove, među kojima su pobjednici Berlina i Cannesa - filmovi 'Sinonimi' i 'Parazit' te nagrađeni filmovi 'Tuga i slava' i 'Bogu hvala', najavljeno je u utorak na konferenciji za medije
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 22 sata u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Festival Miroslav Krleža otvara premijera Glembajevih Branka Brezovca
    Festival Miroslav Krleža otvara premijera Glembajevih Branka Brezovca
    Osmi Festival Miroslav Krleža održava se u Zagrebu od 28. lipnja do 7. srpnja, a otvara se premijerom Krležine drame 'Gospoda Glembajevi' u režiji Branka Brezovca, najavio je u utorak na konferenciji za novinare u Krležinu Gvozdu ravnatelj Festivala Goran Matović
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • 'Misli i snovi' Bogdana Bogdanovića: Izložba koja otkriva manje poznati dio opusa čuvenog arhitekta i umjetnika
    'Misli i snovi' Bogdana Bogdanovića: Izložba koja otkriva manje poznati dio opusa čuvenog arhitekta i umjetnika
    'Bogdan Bogdanović - Misli i snovi' izložba je koja se u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti otvara 18. lipnja i predstavlja manje poznati dio opusa srbijanskog arhitekta i umjetnika, najpoznatijeg po spomeniku Kameni cvijet u Jasenovcu
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | tportal.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • OHOHO festival od 20. do 25. lipnja u AKC Medika
    OHOHO festival od 20. do 25. lipnja u AKC Medika
    OHOHO festival je prostorno-vremenski (dis)kontinuum za stvaralaštvo, diskusiju i razmjenu suvremene strip i ulične umjetnosti umjetnika/ca koji/e stvaraju underground umjetnost prema DIY…
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | metro-portal.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Hommage Pollocku Mladena Žunjića
    Hommage Pollocku Mladena Žunjića
    Novi ciklus doista velikih formata tekućih akrila na platnu (150 x 120) slikar Mladen Žunjić posvetio je Jacksonu Pollocku, umjetniku čiji angažman osobito uvažava, posvećujući mu niz novih…
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | metro-portal.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Nebojša Lujanović : Moj novi roman 'Južina' je 'Let iznad kukavičjeg gnijezda' na dalmatinski način
    Nebojša Lujanović : Moj novi roman 'Južina' je 'Let iznad kukavičjeg gnijezda' na dalmatinski način
    Danas pisci trguju identitetima. Bit će ovakvi ili onakvi, ako će im to osigurati visoku nakladu, ako će time biti prihvaćeni u nekom umjetničkom klanu, ili će dobiti potporu sustava. Međutim, i za to je potrebna neka vrsta talenta. Tu i tamo se on može podudariti i s književnim, ali rijetko. U većini slučajeva, jedan drugog isključuju jer svaki tekst u kojem pisac ne zastupa isključivo sebe je pamflet upitne književne vrijednosti.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mvinfo.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Najbolji filmovi sezone u Ljetnom Art–kinu od 17. do 30. lipnja
    Najbolji filmovi sezone u Ljetnom Art-kinu od 17. do 30. lipnja
    Ljetne vrućine lipanjskih večeri izmamile su na otvoreno riječko Art-kino koje od 17. do 30. lipnja pod zvjezdanim nebom donosi ciklus Najbolji od najboljih, retrospektivu najgledanijih filmova sezone. Tako publika (još jednom) ima priliku pogledati najbolje od programa u Ljetnom Art-kinu, u dvorištu Samostana Gospe Lurdske u koje se ulazi kroz kino, tijekom večeri do kraja lipnja u 21 sat i 30 minuta.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Kino kustos Branko Mijić odabrao horor "Nosferatu"
    Kino kustos Branko Mijić odabrao horor "Nosferatu"
    Prvo ljetno izdanje programa Kino kustos održava se u utorak, 18. lipnja, a ulogu kustosa ovog mjeseca preuzima poznati novinar Branko Mijić koji je za publiku Art-kina odabrao horor film Nosferatu, fantom noći Wernera Herzoga. Projekcija se održava, kako i priliči filmu, pod okriljem noći - u Ljetnom Art-kinu (dvorište Kapucinskog samostana) s početkom u 21:30 sati.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Pijanistička zvijezda Michail Lifits za završetak koncertne sezone u "Zajcu"
    Pijanistička zvijezda Michail Lifits za završetak koncertne sezone u "Zajcu"
    Orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca svoju iznimno uspješnu sezonu završava u srijedu, 19. lipnja u 19.30 sati simfonijskim koncertom "Rahmanjinov, Čajkovski", pod dirigentskim vodstvom Yordana Kamdzhalova i uz nastup svjetske pijanističke zvijezde Michaila Lifitsa.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Druga likovna radionica "Chagallova lepeza ljubavi"
    Druga likovna radionica "Chagallova lepeza ljubavi"
    Radionicom izrade lepeza sa Chagallovim motivima protekle subote krenula su popratna događanja uz riječku izložbu bjelorusko-francuskog modernista Marca Chagalla u Galeriji Kortil. Zbog upita za dodatni termin, HKD na Sušaku organizirao je još jednu radionicu, što će se održati u srijedu 19. lipnja od 10.30 do 13 sati.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Baletni studio HNK Ivana pl. Zajca ponovno otvara svoja vrata
    Baletni studio HNK Ivana pl. Zajca ponovno otvara svoja vrata
    Baletni studio HNK Ivana pl. Zajca ponovno otvara svoja vrata i ima namjeru okupiti polaznike u dobi od 14 godina na više i pružiti im neformalno obrazovanje u klasičnom i suvremenom baletu. Nastava počinje 16. rujna.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mojarijeka.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Anita Peti Stantić : Čitanjem do (spo)razumijevanja
    Anita Peti Stantić : Čitanjem do (spo)razumijevanja
    Osnovna poruka knjige je jednostavna: čitanje čovjeku nije prirodno, ono je najsloženija jezična aktivnost. Čitanje smo naučili prije nekoliko tisuća godina, i to je bio jedan od najvažnijih izuma u ljudskoj povijesti jer nam je omogućio intelektualnu evoluciju. Unatoč tome, ljudski mozak nije prirodno „programiran“ za čitanje. U poticanje i učenje čitanja treba uložiti veliki trud.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | mvinfo.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Snaga u neizrečenom
    Svojim posljednjim romanom 'Sve o sestri Robina Hooda' Irena Lukšić pokazala je da i intiman tekst može potaknuti na razmišljanje o velikim društvenim pitanjima. 

    Trebalo bi postaviti pitanje opravdanosti intmističke književnosti u trenucima kada literatura prestaje da bude medij kojim se srednja, tzv. građanska klasa služi u svrhu utvrđivanja ideologije i identiteta, odnosno pred kraj druge decenije dvadeset prvog stoleća koji prema toj i takvoj klasi, makar na postjugoslovenskim prostorima, ne pokazuje ni najmanje naklonosti.

    S druge strane, jasan je umor od istorije. Književnost se ovde ili bavila ili čitala kao sluškinja identitetskih politika koje su imale zadatak da forimiraju, utvrde ili dezintegrišu i poreknu određene identitete, bili oni "za" ili "protiv" ("zaprotiv", sic!) i to je verujem, s pravom dojadilo. Ne, dakle, dosadilo, nego doteralo do jada, do čemera, do tuge od umora – umorne tuge, kad se nalazimo u poziciji da kažemo ma hajde više svršite s tim pa da idemo dalje.

    Ono što bi trebalo da bude logično je neka srednja pozicija, malo intimnosti, malo istorije, malo intimne istorije, autofikcije, pa da svi budu zadovoljni, vuk sit, ovce na broju, a lova, o da, silna lova, u džepu. Stvari ni izdaleka, a još manje iz bliza, nisu jasne. Okreni obrni, tekst je u očima posmatrača – lep ili manje ružan, svakako nemoguć bez "postvarenja" koje podrazumeva kontekstualizaciju, koje znači razumevanje i vodi odobravanju i opraštanju. Kako bilo – književnost je toliko velika (ili nezainteresovana) da otvara stotine mogućnosti, a ne jednu između dulce et utile. Možemo s njom šta god poželimo, ali je isto tako legitimno postaviti pitanje čemu to. Ne čemu književnost en general, premda ni ta pomisao nije daleko, setimo se Remboa, već čemu i kome je namenjeno konkretno jezičko umetničko delo.

    Ovaj prethodni ekskurs iz diskursa služi zapravo da tekst postavi na kurs i zapita o čemu je roman nedavno preminule Irene Lukšić Sve o sestri Robina Hooda. Da li je u pitanju intimistička pripovest o majci – autobiografski zapis naratorke koji seže od rođenja do mature – odnosno trenutka kada majka umire od posledica teške bolesti. Možda je u pitanju ipak nešto drugo – priča o hrvatskom/jugoslovenskom radu i razvoju, o ekonomskom procvatu i razdoblju mira i prosperiteta koji su na ovim prostorima isuviše retki. Konačno, radi li se o tekstu koji priča o ženama u pomenutom periodu – jednoj koja uspeva da uz rad i porodicu završi i fakultet te na taj način i još nekim detaljima (rukovanje fotoaparatom, upravljanje automobilom) dođe do samorealizacije i nezavisnosti, ali i druge koja odrasta unutar relativne bezbednosti jugoslovenskog socijalizma, sazrevajući i iskušavajući se zajedno s njim. Ili je roman upravo zbir svega toga, ali i malo više – priča koja je u velikoj meri tipična za tada i tamo, precizna istorijska beleška o onome što je nekad bilo, a što smo zdušno i s priličnim gađenjem uništili, kao kad se gazi nekakva odvratna buba koja narušava svetost doma i kuhinje.

    U tom smislu je ključan izbor čitanja ovih odista intmističkih zapisa o odrastanju i boli, o snažnoj ženi i njenim neobičnim muškarcima (suprug i brat Toni), o bolesti i nestajanju u trenucima kada se nešto značajno dešava u državi (Hrvatsko proljeće). Hoćemo li se, dakle, odlučiti da to posmatramo samo kao priču o junakinji/ama koje su sestra i sestričina Robina Hooda ili ćemo pokušati da ovo svedočenje univerzalizujemo, da mu damo metaforičko značenje koje će u sebe morati da pohrani i vrlo osetljivo pitanje Jugoslavije i njene sudbine – jer odnos prema njoj je stvar poštenja, onog osnovnog i ljudskog, da ne pominjemo intelektualce, te gadove koji su je zaista s velikim uživanjem pre umorstva i mučili. Sve zavisi od nas, ma koliko nam uloga tumača bila neprijatna i odbojna.

    Postoji nekoliko ključnih tačaka u tekstu koje se vešto skrivaju. One predstavljaju "srca tame" oko kojih će se narativ vrteti, ali nam ni u jednom trenutku neće biti jasnije šta se u tim neuralgičnim trenucima dogodilo. Kakav je zaista odnos između majke i Tonija, odnosno šta je on u određenim periodima svog života radio, da li je došlo do ljubavne afere između majke i Ivice, na koji način je otac "zglajzao", a da ne govorimo o političkom kontekstu koji se neprekidno nadvija nad narativom kao neko znamenje. Sve to, ali i još drugih činjenica u životu naratorke koje zbunjuju i nju i čitaoce posredovano je upravo dosledno izvedenom perspektivom. Ne postoji narativna instanca koja poseduje znanje unutar sveta stvorenog romanom. On otpočinje tumačenjem fotografija da bi nas uverio u sopstvenu dokumentarnost, utemeljenost u stvarnu porodičnu istoriju, ali je tumačenje onoga što se na njima nalazi ograničeno znanjima koja naratorka poseduje, onim čega se seća i onim što je od drugih čula.

    Zbog toga to tapkanje u mraku bilo da je u pitanju istorijsko-politički kontekst o kojem ona zna premalo, ili porodična situacija koja se od nje krije, pa čak i majčina bolest i njen kraj (da li je kraj – roman se završava zloslutnom telefonskom zvonjavom). Ovo "neznanje" (u pitanju je naravno estatička kategorija jer se radi o količini onoga što se u tekstu saopštava, a to je stvar izbora) u kojem nas roman ostavlja zapravo porađa uzdržanost od komentara i tumačenja. Nema naknadnog znanja kojim će pripovedačica da ironizuje sopstvenu poziciju, roman staje u trenutku koji je odabran i to je sve. Poslovična retrospektivna pamet ne pomaže – i čitaoci i junakinja moraju da se snađu s onim što imaju, a to nije mnogo, ali nije ni malo. Moguće je krenuti u istraživanje, makar u društveno istorijskom kontekstu pa videti šta se zapravo događalo, kako je izgledala Titova poseta Karlovcu 1971. godine, kako je izgledao tekstilni kombinat u Dugoj Resi i tome slično. Jer roman je ispisan kroz perspektivu glavne junakinje koja je živela u tom trenutku na tom mestu i to se ne krije – kontekst je realan, informacije su selektovane.

    Upravo pomenuta suzdržanost daje estetičku vrednost tekstu koji se nalazi u hamletovskoj situaciji – zatvoren u orahovoj ljusci govori o beskrajnom svetu. Nekome ko bi imao jasnijih političkih ambicija, bile one desne ili leve, anti- ili projugoslovenske, ciljane ka distorziji istorijskog pamćenja ili ka njegovom razjašnjavanju, ova bi narativna situacija bila polje za otvorene ideološke borbe. Srećom, Irena Lukšić to nije učinila. Ne samo stoga što je to nije interesovalo – u šta je naravno teško poverovati – već stoga što bi svako tumačenje i biranje strane umanjilo lepotu teksta. Upravo zbunjenost situacijom koju emituje naratorka govori o kompleksnosti tumačenja istorije koja nikada nije jednoznačno.

    Činjenice možda ne možemo da izmenimo (premda se i to pokušava, prošlost je u neprekidnom postajanju), ali možemo da ih upotrebimo u različite svrhe. U tom smislu je veoma dobro što postoji uzrasno ograničenje – roman se završava u trenutku kada je naratorka u četvrtom razredu gimnazije, odnosno kada je njena društveno-politička svest još nedovoljno razvijena. I na tome se insistira, upravo da bi se roman sačuvao od ideoloških predznaka koji bi mogli da mu budu upućeni. To ne znači da je on deideologizovan, da je lišen pogleda na svet, ali je tumačenje ostavljeno čitaocima od čijih preferenci zavisi da li će poći ovim ili onim putem.

    Možda ovakav pristup nakon svih estetizujućih iskustava koja zapravo pokušavaju da anestaziraju potrebu za društvenom promenom deluje anahron. Ipak, ne vidim da je u ovakvo zamišljenom tekstu bilo moguće ijedno drugo rešenje, a da se time ne naruši njegova umetnička vrednost. Konačno, ostavljeno je dovoljno prostora da portret majke pošalje proaktivnu poruku onima koje takva poruka zanima. Uzdržanost se često zapostavlja kao estetička kategorija u svetu u kojem je potrebno svega preko mere, u kojem ničega nikad nije dosta, u kapitalističkom svetu čiji uzusi manihejski gospodare i onima koji se protiv kapitalizma bore. 

    Irena Lukšić je svojim poslednjim romanom dokazala da postoje načini da se progovori o temeljnom iskustvu na književno zanimljiv način, da se takozvanim intimističkim tekstom mogu podstaći razmišljanja o velikim društvenim pitanjima. Pokazala je i podsetila nas da je literatura prostor beskrajnih mogućnosti, a to često zaboravljamo, uhvaćeni u zamke vladajućeg diskursa.
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Europsko proljeće – Proza
    U Danskoj se događaju velike promjene. Kulminacija migrantske krize u cijeloj Europi uzrokuje radikalnu segregaciju onih za koje starosjedioci smatraju da bi mogli biti opasni. Zidovima odvojene četvrti Kopenhagena i danska enklava za nepoželjne u Mozambiku kulisa su priče o pojedincima pred samim rubom puknuća: o sredovječnom galeristu Stigu koji žudi za priznanjem art-zajednice; njegovoj ženi Elisabeth, potresenoj kćerinom uznapredovalom anoreksijom, i Christianu, umjetniku ovisnom o seksu, čiji nagoni zadiru u sferu ilegalnoga. Selidbom na Lolland, bajkoviti danski otok zamišljen kao jezgra novog, tehnološki naprednijeg, ali i „pročišćenijeg" danskog društva, njihovi će se životi iz temelja promijeniti.

    Iako je smješten u neku izmaštanu, blisku budućnost, ovaj roman izvanredno otvara najbolnije rane suvremenog društva. Ksenofobija pod krinkom kulturalnog pluralizma, idolizacija ljudskog tijela koja vodi u samouništenje i slijepi napredak tehnologije koji polako izjednačuje duhovno i mehaničko samo su neke od ideja na kojima počiva Colling Nielsenova poetika. Ovom provokativnom društvenom satirom dobivamo nevjerojatno dinamičan opis dekadencije koju živimo, ali i autorovu viziju budućnosti u kojoj još uvijek postoji tračak nade u empatičnost ljudskog roda.

    „Danski Houellebecq... Ovaj roman vrvi temama, iako je melankoličan, tjera vas na čitanje kao da ga je napisao tim genijalnih televizijskih scenarista. A tu su i fantastične životinje koje romanu daju dimenziju basne." 
    (Elle)

    „Eksplozivan i lucidan roman, napisan preciznim i ubojitim perom koje upire u najmračnije rukavce ljudske duše."
    (Le Page des Libraires)

    „Jedinstven roman koji nas tjera na razmišljanje. Kaspar Colling Nielsen majstor je u miješanju opakog sci-fija, pesimističnih političkih ideja i sulude satire."
    (Borsen)

    „Colling Nielsen jedan je od najzanimljivijih nordijskih književnih glasova. Njegova snaga leži u dinamičnom jeziku koji priziva scene duboko urezane u prostor i ljudsku svijest. S odličnim osjećajem za detalj i humor autor nam otkriva najrazličitija okruženja, od ludih punkrock ambijenata, preko kliničkih laboratorija, mizanscena umjetničkog miljea pa sve do izbjeglica u Fredriksstadu."
    (Dagbladet)

    U prijevodu Marine Kopjar.
    Izdavač/Distributer: Hena ComGodina izdanja: 2019Autor: Kaspar Colling NielsenCijena: 139,00 knBroj stranica: 420Uvez: meki
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Sonjka – Proza
    Kada se Igoru Grycowskom, mladom varšavskom redatelju opsjednutom uspjehom, pokvari automobil usred ničega, sudbina će mu nepovratno ukrstiti put s naizgled nespojivom ženom. U tom pustom selu na poljsko-bjeloruskoj granici živi Sonjka – sjedokosa starica koja stanuje sama sa životinjama, išibana teškim životom i osudom okoline. Sonjka poziva Igora u svoju trošnu kuću da predahne pa mu uz šalicu svježe pomuzena mlijeka servira i svoju neobičnu priču. Pred Igorom se raspliće dramatična ispovijed o djevojci koja je odrastala bez majke, uz oca nasilnika i okrutnu braću, a u vihoru rata se zaljubila u nacističkog vojnika Joachima kojega nikada nije zaboravila… Igor uviđa da je Sonjkina priča ne samo začudna već i vrlo plodno tlo za njegovu iduću predstavu, pa ostaje s njom sve dok Sonjka ne ispripovjedi i posljednju pojedinost svoje nevjerojatne prošlosti.

    Roman Sonjka maestralno je ispisano djelo u kojem Karpowicz suprotstavlja bajkovite elemente surovom realizmu i gradi jezičnu raznolikost, a dvije različite priče, prošlu i sadašnju, tijesno isprepliće. Na snažnom, gotovo dramskom suprotstavljanju različitosti između glavnih junaka, i to na sadržajnoj, jezičnoj i etičkoj razini, Karpowicz problematizira moralnu odgovornost pojedinca u okviru društvenih zbivanja. Uz potpuni otklon od patetike, dubinsku introspekciju psihe likova te briljantno poigravanje jezikom, ovaj roman o nerazumijevanju, krivnji i oprostu neminovno uvlači u svoj bogati, neobični svijet.

    „Karpowiczeva briljantna ideja jest neprestano suočavanje protagonistā s oprostom i neizrecivošću iskustva. Kao i uvijek kod Karpowicza, sve je pod navodnicima, obojeno ironijom i skromnošću, ukrašeno strahom od neposrednosti, sentimentalnosti ili naglašavanja očiglednog. Budući da je tako, mi Sonji vjerujemo, ali joj i prilazimo s oprezom – točno onako kako bi Ignacy Karpowicz i htio."
    (Dariusz Nowacki)

    „Kao što znamo, Karpowicz stvara ponajbolje ženske likove u suvremenoj prozi. I kada Sonja govori o ljubavi i smrti, Karpowicz poseže za tonovima kojima još nije baratao. Tako se pojavljuje neka vrst liričnosti koja nas pogađa u pravu žicu i pritom nije kičasta."
    (Justyna Sobolewska, Polityka)

    „Karpowicz nastoji ispisati parabolu, priču natopljenu liričnošću i simbolizmom. Riječ je o predivno ispisanom romanu. Najljepšem romanu koji je ovaj białostočki autor napisao. On ukrštava rečenice dostojne Wiesława Myśliwskog sa suptilnim simbolizmom poput onog u pjesmama Tadeusza Nowaka."
    (Łukasz Wrobel)

    Preveo Emilio Nuić.
    Izdavač/Distributer: Hena ComGodina izdanja: 2019Autor: Ignacy KarpowiczCijena: 109,00 knBroj stranica: 208Uvez: meki
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Prepreke.Prečaci. – Proza
    Poput slike koja katkad zamijeni tisuću riječi, svaka mikropriča Valenta Pavlića na nepune dvije stranice ispisuje roman. To je zato što ovaj pisac do smisla dolazi prečacem, zaobilazeći sav onaj višak riječi koji ne dotiče bitno.

    Prepreke. Prečaci. su književnost koja dolazi u koncentratu, u destiliranom žanru jednog pogleda na svijet koji zapaža suptilne nijanse ljudskih težnji, čežnji, očekivanja, promašaja, nastojanja, čuđenja i zabluda. Sve to začinjeno tihom ironijom koja ne osuđuje nego samo sladostrasno promatra, stvarajući od prozaičnih trenutaka svakodnevnog života vrhunsku literaturu.

    Od djeteta o čijem je rođenju odlučeno bacanjem novčića do stogodišnjeg slavljenika koji u staračkom domu nema snage izbjeći vlastiti rođendan stala je cijela jedna izložba životâ, poput enciklopedije živih u kojoj svaka natuknica sadrži nešto što smo doživjeli, čuli, primijetili i znali, samo tome nismo znali dati dublji smisao.

    A Valent Pavlić je to itekako znao. Boljeg dokaza za to od ovih sedamdeset i pet priča nema.
    Izdavač/Distributer: Hena ComGodina izdanja: 2019Autor: Valent PavlićCijena: 99,00 knBroj stranica: 192Uvez: meki
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +
  • Priča pravoga čovjeka – Proza
    Kada bezimeni glavni junak za četrdeseti rođendan dobije dnevnik i nalivpero od žene i sina, počinje revno zapisivati pojedinosti iz svakodnevice te sva svoja razmišljanja o životu. Vrijeme je poslijedubčekovske normalizacije u Slovačkoj, a on je obični, mali čovjek, pristojno odgojen katolik koji se učlanjuje u partiju i prihvaća baš sve prilike za osobni boljitak. Baš kada mu se na poslu osmjehne sreća i dobije promaknuće, pamet mu pomuti kolegica koja ga mami u izvanbračnu vezu…

    Priča pravoga čovjeka još je jedna književna poslastica koju nam je pripremio Pavel Vilikovský, etablirani majstor ironije, humora i parodije. Ovoga se puta opredijelio za jedan od najzahtjevnijih žanrova – dnevnički zapis –i briljantno se stisnuo u otužno ograničeni okvir svojega protagonista. Da bi dnevnik djelovao autentično, od autora zahtijeva bezuvjetnu empatiju i poistovjećivanje sa sveukupnim vrijednosnim, jezičnim i misaonim svijetom glavnog junaka. Upravo u tome leži autorov trijumf – Priča pravoga čovjeka uistinu je vrhunski izmiješan koktel lakomislenosti, nepromišljene iskrenosti i nespretnog izražavanja glavnog lika. Problematizirajući poziciju malog čovjeka u širem socijalnom kontekstu i neminovno ispreplitanje osobne i društvene povijesti, Vilikovský je ispisao inteligentno, promišljanjima i duhovitošću protkano štivo.

    „Roman-dnevnik možete čitati kao priču 'običnoga' glavešine, u njemu otkrivati korumpiranost partije, doživjeti atmosferu paranoje koju su stvorile tajne službe ili pratiti ponašanje ambicioznog beskičmenjaka. Ovako ili onako, /posljednja/knjiga Pavela Vilikovskog sjajno je opisala ozračje kasne totalitarne socijalističke države."
    (Simona Pinnerová, Host)

    „Čitati ovu knjigu Vilikovskog u njezinu cjelokupnom estetskom izrazu moguće je samo ako ste već čitali neke od njegovih knjiga. Tek se tada otkriva energija koju je slojeviti pisac Vilikovský morao upotrijebiti kako bi se stisnuo u žalosno omeđen okvir svojega protagonista, u njegovu niskopodnu optiku. Mješavina elementarnosti, naivnosti, tupe iskrenosti i nezgrapnoga izražavanja jednostavno je sjajna, duhovita, ali i za plakati. Priča Vilikovskog priča je našeg kolektivnog sjećanja i treba shvatiti da je mnogo toga iz njega nestalo, ali se i mnogo toga zadržalo. No sad ne znam je li to užasno ili smiješno."
    (Radoslav Matejov, Knižná revue)

    „Nenadmašna lakoća i humor s kojima Vilikovský (tek ovlaš) dodiruje najosnovnija i najosjetljivija pitanja ljudske i društvene egzistencije, dokaz su njegova umjetničkog majstorstva s kojim se zasad, mislim, nitko u slovačkoj književnosti ne može mjeriti."
    (Alexander Halvoník, Knižná revue)

    Prevela Sanja Milićević Armada.
    Izdavač/Distributer: Hena ComGodina izdanja: 2019Autor: Pavel VilikovskýCijena: 119,00 knBroj stranica: 244Uvez: meki
    Oduzmi bod komentiraj članak (0) | | vezani članci | booksa.hr
    prije 1 dan u kategoriji Kultura
    • 1
    • +

Top Lista

Top Medijski partneri - Kultura

Top Surferi - Kultura

Pronašao si zanimljivu vijest i želiš je podijeliti s ostalima? Sudjeluj u stvaranju vijesti na Croportalu — prijavi se i dodaj surf! Ako još nisi član Croportala, registiraj se i saznaj kako dodati Surf sadržaj!

Linkovi na kategorije, pretraživanje, glavni sadržaj